2008. augusztus 29., péntek

Panír, avagy házisajt

Citromfű zsannamannájában olvasott házitúróról jutott eszembe a házisajt, ami tulajdonképpen egy kicsit emlékeztet a túróra is, amolyan lágy, friss sajtféle, mint pl. az Anikó sajt, nem tudom van-e még ilyen? Én már többször megcsináltam, nagyon szeretem, és kiválóan helyettesítem vele a szójatofut, amit egyre kevésbé tolerál az emésztőrendszerünk. Ételekhez is, hidegkajákhoz is kiváló táplálék. Főleg igazi tejből....nem ezekből a bolti nemtejekből... :(

Hozzávalók:

tej (zsíros tej; minimum 2,8%-os, de ha lehet kapni, akkor még jobb a 3,5%-os)

citromlé







A mennyiség attól függ, hogy mennyi házisajtot szeretnénk.
Pl.:

tej

citromlé

házisajt (kb.)

1 liter

30 ml

185 ml

2 liter

60 ml

375 ml

3 liter

90 ml

555 ml


  1. Egy vastag aljú lábasban felforraljuk a tejet. Amikor forr, kisebbre vesszük a lángot, és hozzáadjuk a citromlevet. Folyamatosan, kis adagonként adjuk hozzá, és közben finoman kevergetjük, amíg hatására a túró elválik a savótól. (Ha már teljesen elvált, akkor a savó sárgás, áttetsző lesz, és benne nagy darabokban lesz a fehér túrósajt.) Nem feltétlenül kell a kicsapató anyag receptben előírt teljes mennyiségét felhasználni, ha már kicsapódott a túrósajt!

  2. A túrósajtot egy vékony anyaggal (pl. textilpelenka) kibélelt szűrőbe szedjük, majd a textilanyag sarkait összefogva batyut csinálunk belőle. A batyut 10 másodpercig langyos víz alá tartjuk, így kihűl annyira, hogy jól ki tudjuk csarvarni. Visszatesszük a szűrőbe, és egy nehéz súllyal (pl. vízzel teli kisfazék) 20 percen át préseljük.

  3. A batyut kicsomagoljuk, és a kapott házisajtot tetszés szerint felhasználjuk. Hűtőszekrényben 4 napig eláll.


Vállalkozó kedvűek a leszűrt tejsavót is felhasználhatják. Pl. sima bolti dobozos narancslével fele-fele arányban összekeverve italként. (Ilyet láttam már palackozva is, mint német „fitness” ital. )

A recept egy régi internetes fórumos (mindmegette) társamtól származik, Ő nagy kedvelője az indiai ételeknek, sajnos már nem tartjuk a kapcsolatot, valahogy szétszéledtünk, de mindig eszembe jut, mikor ezt a sajtot csinálom, nagyon kedves lányka. Itt is köszönöm Belle:-)))

Jaaa, és amit Belle ír, a tejsavó felhasználásról, én azt egy az egyben úgy csináltam, különösen lénapokon, mérgetlenítésekkor jött jól, narancslével keverve, lehűtve kiváló üdítő ital.



6 megjegyzés:

nyanyus írta...

Galina ez naggggyon jól hangzik kipróbálom.Sima bolti tejből is müködik?

galina írta...

Szia Nyanyuskám, de örülök Neked....:) igen, sajnos én is ahhoz jutok hozzá legkönnyebben, de ehhez mindig zacskósat és magas(abb) zsírtartalmút veszek. Arra azért számíts, hogy ízesíteni kell a "készterméket" de én tényleg nagyon szeretem ezeket a túrósajtokat.

Milene írta...

Galina, és szabad Rád hivatkozni, ha elkészítettem és postolni akarom?
Mert tényleg nagyon jól hangzik!

galina írta...

Persze, ez már közkincs:) Én szépen megköszöntem Bellének, és Ő sem tiltakozna az biztos.
Megnéztem a Krisnások honlapját, ott is nagyjából ugyanez van, csak Ők még írnak bele citromsavat, de én kipróbáltam már többször, szerintem teljesen felesleges, a citromlé szépen összekapja, és a savó naranccsal hidegen szuper, és nem olyan horror áron van, mint az ebből készülő wellness italok a multiknál.

fülike írta...

Mit jelent az, hogy ízesíteni kell?
Te mit szoktál még használni?

galina írta...

Hát minden jöhet rá, apai-anyai, amit szerettek, mert a végtermék egy tömböcske fehér sajtocska, és önmagában íztelen, lehet felkockázni, fűszerezni görög saliba, vagy rizottóba, vagy bármilyen más köret mellé különböző mártásokban, pörkölt alapon....reggelihez, vacsihoz hidegen.....
Innen szoktam lopni kajaötleteket
http://www.vegafutar.hu/etlap